Daar boven op die berg! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mariska Bijsterbosch - WaarBenJij.nu Daar boven op die berg! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mariska Bijsterbosch - WaarBenJij.nu

Daar boven op die berg!

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

28 Maart 2016 | Peru, Cuzco

Ha lieve mensen,

Hoest nou in Nederland? Ik vermaak me hier uiteraard nog uitstekend!

Vorige week was het allemaal een beetje ellende rondom mn verjaardag en ik kwam niet bepaald fit uit de nachtbus zetten, maar dankzij zo'n acht zorgzame boys die me savonds een restaurant in hebben gesleept en de hele toko bij elkaar geblert hebben kwam het toch nog een soort van goed. (Nogmaals bedankt voor alle lieve verjaardagswensen!) Van Lima, los van het strand en een park vol katten, heb ik eigenlijk maar bar weinig gezien en hoewel dat wel een beetje zonde is kon me dat op dat moment weinig interesseren.

Na een paar dagen uitzieken ben ik met mijn reisgezelschap van 4 mannen doorgereisd naar Huacachina, een soort oase in een woestijn van zandduinen. Bij aankomst met de tong op de knieeen die zandduin opgehobbeld om de zonsondergang te bewonderen en dat was oprecht één van de mooiste dingen die ik tot nu toe heb gezien! De volgende dag zijn we op wijn/pisco tour gegaan in Ica, de streek die bekendstaat om zn zogenaamde goede wijnen. De naam 'tour' bleek nogal breed geïnterpreteerd want onze gids besloot na vijf minuten de handdoek al in de ring te gooien met een 'you are here for the tasting anyway'. Prima ingeschat van deze vent want met veertig graden hitte waren wij toch niet bijster geinteresseerd in een paar oude wijnkruiken. De wijn was mierzoet en alleen weg te beuken in shot vorm, maar de piscos maakten veel goed en na twee uur 'proeven' waren we dan ook erg gezellig... En toen kwam iemand met het geniale idee om de sandbuggy/sandboard tour er meteen achteraan te plakken. Afijn, iedereen leeft nog. Het sandboarden, wat inhield dat je head first op je buik op een gamel houten plankje van enorme zandduinen afschuift, was echt heel leuk om te doen ondanks het feit dat het zand bij afloop echt letterlijk overal zit!

De dag erna heb ik met James, een van de vier reisgenoten, een boottochtje naar Las Islas de Balletas gemaakt: de Peruaanse versie van de Poor Men Galapagos Islands. In tegenstelling tot die keer in Ecuador ben ik nu wel echt geweest en het was het tripje zeker waard: pinguïns, honderden zeeleeuwen, octopussen, vissen en vogels, we zagen het allemaal! Vervolgens zijn we met zn alleen doorgereisd naar Arequipa. Arequipa is oprecht de mooiste stad waar ik tot nu toe ben geweest met een prachtig historisch centrum, talloze kleurrijke straatjes en rokende vulkanen op de achtergrond. Hier hebben we ook nog wat sfeer van La Semana Santa kunnen meepakken, al waren de processies wel iets minder uitbundig dan die ik in Malaga heb gezien. Na een paar dagen acclimatiseren, deze stad ligt immers al op 3100 meter, zijn we voor een twee daagse trip naar de Colca Canyon vertrokken.

Dit was echt ontzettend mooi, het landschap was zo groen dat het bijna pijn deed aan je ogen en we zaten zo hoog dat het ons ook letterlijk de adem benam. (Hoogste punt was 4910 meter!) Wij zelf sliepen in een klein dorpje op een hoogte van 3400 meter en dat kon je goed voelen! Gelukkig verkopen ze daar op iedere hoek van de straat Coca thee/bladeren, wat hoogte ziekte zou moeten voorkomen. Of dat werkt? Geen idee, maar los van wat hoofdpijn en agressief bruisende cola hebben we weinig last gehad van de hoogte. De volgende dag hebben we gehiked naar een verloren stad, waar gek genoeg nauwelijks toeristen komen (Serieus,een paar straatverkopers en wat lama's en het is net een klein Macchu Picchu) en zijn we daarna de hotsprings ingedoken. Daarna stond er nog een Condor tour op te programma waarbij we echt behoorlijk veel van deze mega vogels hebben gespot (Geen zorgen opa, ik heb foto's!)

Op de terugweg naar Arequipa voelde ik helaas de ellende van de vorige week weer terugkeren en kon ik meteen door naar de apotheek. (Ach, wat is een verre reis als je niet ten minste één keer de buiktyfus hebt?) Nu met een iets grondigere antibiotica kuur op zak, hoop ik snel weer de oude te zijn want ik ben inmiddels in Cusco aanbeland en dat betekent natuurlijk maar één ding: Macchu Picchu!

Veel liefs, Mariska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 28190

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 04 Mei 2016

Cultuur snuiven in Zuid - Amerika

31 Maart 2012 - 28 April 2012

Vamos a la playa!

22 September 2011 - 17 Maart 2012

Oxford

Landen bezocht: